gezonder groene zwarte thee

Wat is beter groene thee of zwarte thee?

gezonder groene thee zwarte theeWanneer we denken aan thee, dan denken we vaak aan Azië. Of aan Groot-Brittannië. Dat zijn de landen waar thee vooral wordt gedronken. Men gaat er al jaren van uit dat het drinken van thee, zeer goed is voor de gezondheid. En de wetenschap heeft daar nu eindelijk ook wetenschappelijk bewijs voor kunnen aantonen.

Zo kon men onder meer vaststellen dat het drinken van thee een positief effect heeft op het cholesterolgehalte. Thee drinken kan helpen om het LDL ofwel het slechte cholesterol te doen dalen. Daarmee krijgen we een lager risico op het ontwikkelen van hartziekten, kanker en beroertes. Het zal er ook voor gaan zorgen dat we minder risico lopen op de ontwikkeling van diabetes.

De krachtige anti-oxidanten in de drank zullen er ook voor gaan zorgen dat we het immuunsysteem krachtiger maken. En wat nog meer opvallend is, er zijn onderzoeken die aantonen dat het risico op Alzheimer afneemt wanneer we regelmatig thee drinken.

Maar we hebben twee grote soorten thee. We hebben de zwarte thee en de groene thee. Welke van die twee is nu het best?

Wat we daarop kunnen zeggen is dat ze allebei van dezelfde plant afkomstig zijn. De zogenaamde theeplant of de Camellia Sinensis. Het grote verschil tussen de twee, is de manier waarop de bladeren gebruikt worden. Voor zwarte thee worden de bladeren nog eerst gefermenteerd. Dat bewerkingsproces gebeurt niet bij de groene thee.

thee plant

Wanneer de bladeren bewerkt worden door het fermenteringsproces, dan kunnen bepaalde eigenschappen verloren gaan. Ze bevatten echter allebei theaflavines en thearubigines. Die zijn gunstig voor de gezondheid en hebben een stimulerend effect op het immuunsysteem.

Toch zijn er een aantal onderzoeken die aantonen dat dit proces van fermentatie niet meteen gunstig is voor ons lichaam. Er zou namelijk ethyleencarbonaat  kunnen ontstaan tijdens dit proces. Dit zou dan weer de kans op de ontwikkeling van kanker doen toenemen. We kunnen daaruit dus gaan besluiten dat groene thee wel beter is dan zwarte thee.

Al kunnen we wel stellen dat we met een gematigde hoeveelheid een klein tot bijna geen risico lopen.

Zwarte thee

zwarte thee

Hoewel het proces van de fermentatie niet altijd gunstig is voor onze gezondheid. Toch heeft men een belangrijke eigenschap kunnen ontdekken bij de mensen die zwarte thee drinken. Zo zag men een duidelijke daling van het krijgen van een beroerte.

Via onderzoeken kon men vaststellen dat wanneer mensen meer dan 4 kopjes zwarte thee per dag dronken, dat ze een lager risico hadden op het krijgen van een beroerte, dan de mensen die slechts 2 kopjes dronken per dag.

Men zocht de verklaring vooral in het verlagend effect op de LDL cholesterol. Die bescherming biedt tegen hartziekten en tegen beroerte. Maar ook de krachtige anti-oxidanten in de plant zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor deze voordelen.

De drank is namelijk rijk aan flavonoïden. En zal daarbij ook vrije radicalen in het lichaam bestrijden. En zou ook mogelijk een bloedverdunnend effect hebben.

Groene thee

groene thee

Groene thee bevat hoofdzakelijk een ander belangrijk anti-oxidant. Het zogenaamd EGCG. Dit zijn polyfenolen die tot de catechines behoren. We vinden ze ook terug in cacao en in wijn.

We gaan hier niet alle voordelen van EGCG overlopen. We kunnen meer informatie vinden over EGCG via deze link.

Dit belangrijk anti-oxidant wordt onder meer in verband gebracht met overgewicht. Het zou een stimulerend effect hebben op het metabolisme. En daarbij helpen om af te vallen.

Ook heeft dit anti-oxidant een belangrijke kankerwerende werking.

De drank bevat echter ook cafeïne. Cafeïne heeft een aantal voordelen. Maar heeft ook een aantal nadelen. We zien onder meer dat de stof een stimulerend effect heeft op ons lichaam. Daarbij zal cafeïne onze gemoedstoestand verbeteren. En helpen om ons beter te concentreren. Dankzij de stimulerende werking op de hersenen.

Het bevat echter nooit zoveel cafeïne als bijvoorbeeld in koffie of energiedrank. We zullen daarom minder snel te maken krijgen met de negatieve effecten van (teveel) cafeïne.

Daarnaast zal niet alleen cafeïne zorgen voor het stimulerend effect op onze hersenen. Men heeft kunnen aantonen dat een bepaald aminozuur, namelijk L-theanine, ook in staat is om onze hersenen te stimuleren. Verder zal dit eiwit ook zorgen voor een angstwerend effect.

Wat het meest uit het oog springt, is een onderzoek die werd gevoerd in Japan. Dat was een zeer ruim onderzoek want er werden maar liefst 40.000 mensen bij betrokken. Dat waren zowel mannen als vrouwen. Men kon daarbij vaststellen dat mensen die meer dan 5 kopjes drinken per dag. Een langer leven zou gegund zijn. Men kon duidelijk het verband leggen tussen het drinken van thee. En het uitblijven van sterfgevallen.

 

 

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *