Spirulina

5 Voordelen van Spirulina die onze gezondheid verbeteren!

Spirulina is een soort algen die voorkomt in rivieren en in meren. Het is een belangrijk voedingsmiddel en kan heel wat goeds betekenen voor onze gezondheid.

Mensen zouden het niet vermoeden wanneer we deze groene smurrie zien liggen op het water. Dit wordt natuurlijk eerst gereinigd vooraleer we dit kunnen consumeren.

Het is één van de meest voedingsdichte voedingsmiddelen. Dat betekent dat ze enorm veel vitamines en mineralen bevatten voor de kleine hoeveelheid calorieën die ze bevatten.

In dit artikel gaan we het hebben over de belangrijkste voordelen die spirulina voor onze gezondheid kan betekenen.

Spirulina gezond

Verkleint de kans op ijzertekort

Doordat spirulina een enorme hoeveelheid ijzer bevat, hebben we een kleine kans om te maken te krijgen met een ijzertekort wanneer we spirulina gebruiken. We hebben per 100 gram bijna 85 mg aan ijzer in spirulina. Dat is een enorme hoeveelheid. Bijna geen enkel voedingsmiddel kan hier aan tippen.

We hebben het hier wel over een niet-dierlijke bron van ijzer. Dat betekent dat de ijzer in de vorm van non-heemijzer zal worden binnengebracht in de maag. Maar dankzij de hoeveelheid vitamine C kunnen we toch de opname verbeteren van deze non-heemijzer.

Verlaagt de cholesterol

Men heeft wetenschappelijk kunnen aantonen dat spirulina een gunstig effect heeft bij mensen met een hoog cholesterol. We krijgen met name een daling van de LDL. LDL cholesterol wordt gezien als slechte cholesterol en kan de ontwikkeling van aderverkalking in de hand werken.

We krijgen ook een verhoogd risico op hartziekten en een beroerte wanneer de LDL te hoog wordt.

Niet alleen krijgen we te maken met een daling van het LDL cholesterol. Ook zien we gunstige effecten bij de triglyceriden. Dat zijn de zogenaamde bloedvetten. Hoge triglyceriden kunnen ook bijdragen tot de vorming van de plak aan de wanden van de bloedvaten.

spirulina poeder

Gunstig tijdens menopauze of bij PMS

Vrouwen die te maken hebben met het premenstrueel syndroom of PMS. En daarmee te maken krijgen met symptomen zoals een opgeblazen buik of krampen ervaren. Die kunnen ook genieten door de gunstige effecten van spirulina.

Wat spirulina vooral zal doen is de spijsvertering verbeteren wanneer dit in redelijke hoeveelheden wordt genomen. Daarnaast hebben de algen een ontstekingsremmend effect op het lichaam. En zullen we dus minder snel pijn ervaren tijdens de menstruatie.

Tijdens de menopauze zal de hoeveelheid vitamine D ervoor zorgen dat we beter calcium kunnen opnemen uit onze voedingsmiddelen. Dat zal het risico doen afnemen op de ontwikkeling van osteoporose. En zal daarbij een gunstig effect hebben op de beenderen.

Kan werken als multivitamine

Omdat spirulina zo een hoge hoeveelheid verschillende mineralen en vitamines bevat. Daarom kan het gebruikt worden als een natuurlijke multivitamine. Het is natuurlijk een gezonder alternatief dan een multivitamine te gebruiken.

We krijgen bijvoorbeeld :

  • Vitamine B1
  • B2
  • B3
  • B5
  • B6
  • B8
  • B11
  • B12
  • C
  • D
  • K
  • E
  • Zink
  • Koper
  • Seleen
  • Kalium
  • Mangaan
  • Calcium
  • IJzer
  • Fosfor
  • Sodium
  • Jodium

Vitamine B12 kunnen we echter niet opnemen uit spirulina. Daarvoor hebben we dus dierlijke producten nodig. Of moeten we een vegan zuivelproduct gebruiken die is verrijkt met B12.

Anti-veroudering

Spirulina bevat een enorme hoeveelheid anti-oxidanten. Deze antioxidanten hebben een beschermend effect op het lichaam. Dat zal vooral helpen om de cellen in het lichaam te herstellen. En op die manier wordt de leeftijd van de cellen langer. Wat ervoor zorgt dat we de veroudering zullen vertragen.

Dit is zichtbaar aan onze huid, maar ook onze organen worden er beter van en de werking ervan wordt verbeterd.

Bijwerkingen van spirulina

Natuurlijk zijn er ook bijwerkingen verbonden bij het gebruik van spirulina. We hebben een enorme hoeveelheid voedingsstoffen wanneer we dit voedingsmiddel gebruiken. Ze hebben een gunstig effect op onze spijsvertering.

Maar moeten wel in aanbevolen hoeveelheden gebruikt worden. Wanneer we hoeveelheden boven de 25 gram per dag gaan gebruiken verhoogt de kans op diarree, constipatie en maagproblemen.

Gebruik

We kunnen spirulina alleen gebruiken in tabletten. Die kunnen we dan bijvoorbeeld pletten en toevoegen aan een heerlijke smoothie. We kunnen de supplementen ook gewoon nemen met water.

Bronnen:

Gezonder Leven

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *