citroensap gezond

Waarom is citroensap gezond?

citroenwaterCitroensap drinken is heel erg gezond. De meeste mensen zullen daarmee meteen aan de hoge hoeveelheid vitamine C denken. Het klopt dat we een hoge hoeveelheid vitamine C terugvinden in citroensap. Voor 100 ml citroensap hebben we om en bij de 40 mg vitamine C in ons lichaam.

Het spreekt dus voor zich dat heel wat van de voordelen van citroensap voor onze gezondheid te maken zullen hebben met deze hoge hoeveelheid vitamine C. Al moeten we het zeker niet alleen daarvoor doen. Er zijn immers voldoende fruitsoorten en groenten die hogere hoeveelheden bevatten. Denk maar aan paprika of pepers.

Citroensap heeft ook een balancerend effect op de PH-waarde of zuurtegraad in ons lichaam. En dat is vooral van belang bij het tegengaan van ontstekingen. Men gaat er van uit dat ontstekingen minder makkelijk kunnen ontstaan in een lichaam waar de zuurtegraad optimaal is. Ontstekingen zullen met andere woorden dus eerder ontstaan in een lichaam die te zuur is.

Het klaarmaken van citroensap is heel makkelijk. We gebruiken daarvoor enkele verse citroenen. We persen ze uit. Kunnen dit eventueel mengen met water. Maar kunnen dit ook zo opdrinken. Hou er dan wel rekening mee dat de maag kan tegenpruttelen. Ook voor onze tanden is het niet goed om zuiver citroensap te drinken.

Wanneer we toch houden van de zure smaak en citroensap zuiver opdrinken. Dan is het aan te raden om daarna enkele glazen water te drinken. Dat zal de maag minder belasten en zal op die manier ook zorgen dat er een hoeveelheid zuur van de tanden kan verdwijnen via de slokdarm richting de maag.

citroensap met water gezond

Poets zeker nooit meteen na het drinken van citroensap je tanden.

Maar hier hebben we het nu gehad over de nadelen van citroensap. Al zijn die wel natuurlijk heel makkelijk te omzeilen. We mengen het sap met water. En poetsen onze tanden vooraleer we de drank drinken.

Voordelen van citroensap voor de gezondheid

  1. Citroensap heeft een stimulerend effect op de spijsvertering. Wanneer we vaak te maken hebben met constipatie of een opgeblazen gevoel hebben. Dan kan citroensap zeker een oplossing bieden. Het zal de hoeveelheid maagzuur verhogen. En daarmee de spijsvertering stimuleren.
  2. Het immuunsysteem krijgt een enorme boost. Dat is vooral te danken aan de hoge hoeveelheid vitamine C. Maar ook door de hoeveelheid anti-oxidanten die we terugvinden in citroen. En het stimulerend effect op de lever. Waardoor ook de spijsvertering van profiteert.
  3. Helpt tegen een penetrante zweetgeur! Heb je te maken met een sterke zweetgeur? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk verzuurd. Om die reden zal citroensap helpen om die sterke zweetgeur te vermijden. Dit komt door het balancerend effect op de zuurtegraad in het lichaam. Waardoor dus de lichaamsgeur ook minder naar aceton gaat ruiken.
  4. Helpt tegen slechte adem. Hier hebben we een soortgelijke werking. Wanneer we te maken hebben met een slechte adem. Dan hebben we meestal ook te maken met verzuring in het lichaam. Deze verzuring zorgt dat we meer zwavel gaan uitscheiden via bacteriën in onze mond. Die dan hoofdzakelijk op de tong leven. Het drinken van citroensap zal ons speeksel minder zuur maken. En daarbij helpen om minder snel de vorming van bacteriën te promoten.
  5. Goed voor de ademhaling. Het drinken van citroensap heeft ook een gunstig effect op onze longen. Het zal ervoor zorgen dat we sneller slijm kunnen losmaken die zich vasthecht in onze luchtpijp en longen. Waardoor we vrijer kunnen ademen.
  6. Herstelt lever en gal. Citroensap stimuleert de aanmaak van gal. Wat ervoor zal zorgen dat de lever efficiënter gifstoffen kan afvoeren. Ook worden er dankzij het drinken van het sap, een 60 tal enzymen aangemaakt in de lever. Die de werking ervan verbeteren.
  7. Men gaat ervan uit dat we gewicht kunnen verliezen door het sap van citroenen te drinken. Dit heeft dan vooral te maken met een combinatie van factoren. Vitamine C stimuleert de vetverbranding. De verbeterde werking van de lever zorgt ervoor dat we minder vet gaan opslaan. En de verhoogde hoeveelheid maagzuur zorgt ervoor dat de voeding sneller kan worden verwerkt.

Bronnen:

http://www.deresearcher.nl/

http://www.welingelichtekringen.nl/

https://www.personal-trainer.nl

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *